Hoppa till innehåll

Hyr festlokal i Hörby

Boka festlokaler, festvåningar, bröllopslokaler & bygdegårdar i Hörby. Vår hemsida hjälper er hitta & boka lokaler för fest & bröllop.

Lista er festlokal

Lista er festlokal, bröllopslokal & bygdegård här med bilder & information för 500 kr per år

Om att hyra festlokaler i Hörby

Att hyra festlokaler i Hörby är ganska enkelt för det mesta, men det finns ändå några saker du bör tänkt igenom innan du bokar festlokalen. Här har vi gjort en checklista åt er som vi tycker är bra att ni har tänkt igenom, och kollat upp med hyresvärden innan ni bokat lokalen.

Storlek på lokalen

Storleken på festlokalen, bröllopslokalen eller bygdegården är kanske en utav det viktigaste sakerna att du kollar upp i god tid om du ska hyra lokal i Hörby. Vi tycker det är bra att man tar lite större festlokal än vad man tänker att man behöver. Pratar vi bröllop och många andra typer av fester, så har man även med sig barn, och det blir tråkigt för barn att sitta och lyssna på bröllopstal en hel kväll. Genom att välja en lite större lokal, så skapar du utrymme för barn att leka, men även för vuxna att sträcka på benen. Vi brukar säga att nöjda barn, skapar nöjda föräldrar. Om barnen till gästerna ni har bjudit in blir rastlösa och vill hem, så kommer dem också få föräldrarna att bli stressade, och dina gäster börjar åka hem tidigare än vad ni kanske har tänkt er. Vill ni däremot bli av med gästerna relativt tidigt på kvällen, så är det ett bra tips att packa alla som sillar under kvällen.

Bonustips 1: Många lokaler anger storleken på festlokalen i antal gäster, ta detta med en nypa salt! Ofta är dessa siffror väldigt optimistiskt räknade, och betyder att ni kommer få det väldigt trång. Ska ni ha 70 gäster, väld då en lokal med plats för i vart fall 90 eller 100 gäster. 

Bonustips 2: För gudsskull boka inte en festvåning, festlokal, bröllopslokal eller bygdegård i Hörby utan att ha varit där och kollat på den innan. Bara för att bilderna på lokalen ser bra ut, så är det inte en garanti. många gånger kan det vara gamla bilder som är tagna direkt efter en renovering, och bara några år senare kan lokalen vara väldigt nedgången.

Bonustips 3: Kolla så ni får plats med presentbord, kanske ett photobooth, finns det någon plats utomhus för partytält om ni vill ha ett sådant? Har ni tänkt att ha karaokemaskin under festen, finns det plats för den i sådana fall? Finns det plats för discolampa, annat ljud & ljus? Är det ett barnkalas ni hyr till, så kanske ni vill ha plats utomhus för att kunna hyra partytält?

Festvåning, bröllopslokal eller bygdegård

När det kommer till att välja om du ska hyra bygdegård eller att hyra festvåning i Hörby, så kan det ha stor betydelse. Om det är en bröllopsfest som ni ska ha, så ska ni kanske hyra bröllopslokal som inte ligger mitt inne i stan. Då är det kanske bättre att kolla på hyra festlokal som finns lite ute på landet, om man har tänkt sig att gifta sig i en kyrka som ligger lite utanför stan. Det viktiga är att lokalen inte är för krånglig att ta sig till efter bröllopet i kyrkan, men det ska inte heller vara ett hel projekt att ta sig därifrån på natten efter festen. Annat som är värt att tänka på är att många lokaler ute på landsbygden är mer vana vid just bröllopsfester, och är ofta bättre anpassade efter det. Medans festlokaler i stan ofta är mer anpassade för att hyras ut till företagsfester och födelsedagsfester.

Bonustips 4: Bröllopslokaler ute på landet i Hörby ger ofta mer möjlighet till grönytor utanför lokalen, vilket skapar möjligheter för lekar och aktiviteter utomhus. Då bröllopsfester kan bli utdragna, kan detta vara värt att tänka på. Du får också möjlighet till att ta finare bröllopsfoton i natur, än vad du får med en stad i bakgrunden.

Bord & stolar i lokalen

En annan sak som brukar finnas i det flesta festlokaler är bord och stolar, men ibland ingår inte detta. Kolla upp det eller om du behöver hyra bord och stolar separat. Ska du boka festlokal så är det inte heller säkert att det finns nog med sittplatser i lokalen, och det är långt ifrån en självklarhet i alla lokaler. Om den bröllopslokalen som ni tänker hyra inte har bord och stolar, så kan du hyra bord och stolar från Kalasbra.se. oftast kostar detta ca 150 kr för 6 stolar + ett bord.

Bonustips 5: Ska du boka festlokal i Hörby, ta reda på hur många bord, stolar och bordsdukar som ingår i hyran av festlokal.

Scen, media & högtalare

Har ni tänkt att ha ett band, dj som ska spela på eran fest? Då kanske ni också behöver kolla upp om det finns någon scen i den festlokal ni har tänkt att hyra. Annat som är bra att kolla upp är om det finns högtalare, projektor & projektor duk, och mikrofoner. Det är sådant som du aldrig kan räkna med att det finns, och för det mesta är det något du måste hyra till festen. Finns sådant redan i den lokal ni har tänkt att hyra, så är det sådant ni inte kommer behöva att hyra in från andra aktörer till erat bröllop, fest eller firmafesten.

Bonustips 6: Behöver ni hyra in media utrustning så som ljud & ljus, så brukar det finnas lokala företag som pysslar med sådant. Tänk på att hyra detta också så fort som möjligt, då även detta blir snabbt uppbokat inför sommaren. Vill du har prisexempel vad det kostar med denna typ av utrustning, så har du bra prisexempel på rent & event, Karlstad Uthyrning och karaokekarlstad.se!

Köket samt nedkylning av mat & dryck

Vid större festligheter så vill man ofta bjuda på både mat och dryck, och då är det bra om det finns både kylar som du kan ställa in mat i, men också eventuellt möjligheter till att värma upp mat. Har ni tänkt att hyra festlokal för att ha julbord, firmafest eller bröllopsfest i Hörby, så bör ni också kolla upp att det finns ett kök. Andra saker som är viktiga att kolla upp som har med köket att göra är hur många/stora kylar och frysar som finns, och om det finns tallrikar, glas och bestick till alla era gäster. Detta är sådant som ni också kan hyra av andra oftast, men det brukar kosta ganska mycket. 

Så står ni och väger mellan att hyra 2 olika bröllopslokaler eller festvåningar, och den ena har bra kök med tallrikar, glas och bestick så kan det vara en anledning till att ni ska välja att boka den festlokalen. Det kan helt enkelt bli dyrare i slutändan att hyra en lokal som inte har det, och få hyra till allt extra från andra uthyrare.

Toaletter & handikappanpassat

Toaletter är en sådan sak som man lätt glömmer bort när man kollar på vilken festlokal man ska hyra, men det kan ha väldigt stor betydelse för trivsel under festkvällen / bröllopsfesten om det finns flera toaletter i festlokalen åt era gäster. Ska ni bara ha ett enklare barnkalas i någon timma, så kanske det inte är det viktigaste med antalet toaletter. Men var noga med att tänka efter om ni ska ha några gäster som behöver ha handikappanpassad toalett, för det är inte heller det en garanti för att det finns i alla festlokaler i Hörby. Är det en festvåning ni ska hyra, kolla då upp så det finns hiss, eller i vart fall hjälpmedel för dem med rullstol eller svårigheter att gå upp för trappor.

Övernattningsmöjligheter

Om ni har gäster till ert bröllop som ska med sedan efteråt till eran bröllopsfest, så behöver ni tänka på hur dem ska kunna sova sedan. Vissa festlokaler i Karlstad bland annat har möjlighet för en del av era gäster att sova över. Denna typ av festlokaler & bygdegårdar kostar naturligtvis mera, men det kan ändå spara pengar åt era gäster istället för att dem bokar egna hotell. Kolla upp med era gäster i god tid hur dem har tänkt med övernattning, och se hur många som hade behövt sovplats efter festen.

Plats & transport till lokalen i Hörby

Vart ni hyr festlokal har betydelse, framför allt med logistik till och från festlokalen. På ett bröllop är det inte ovanligt att man har gäster på fetsen som kommer från hela landet, och för dem är detta inte allt för sällan en helt ny stad Hörby. Att välja en festvåning, bygdegård eller bröllopslokal som är lätt att ta sig till, kan därför vara en fördel. Det är med andra ord inte inte helt fel att kolla upp om det går bussar i närheten av festlokalen. Kolla gärna också upp med taxibolag i Hörby vad det skulle kosta för era gäster att ta sig från eran fest till stan/hotell på förhand. Många gånger kan man göra upp om bra dealar åt era bröllopsgäster med det lokala taxibolaget.

Grannar & omgivning

Detta med grannar kan vara något som kan krascha en hel fest om man har otur. Ska du ha en fest där det ska spelas hög musik långt in på natten, så vill du inte ha en granne precis bredvid festlokalen. Vi rekommenderar därför att ni åker ut till lokalen / bygdegården innan ni bokar den, och ser hur det ser ut med grannar. Kolla gärna upp samtidigt hur det ser ut med utomhus ytor utanför lokalen när ni är där, så kan ni kanske sätta upp ett partytält eller lekar utomhus om ni vill ha det på eran fest. 

Städning av festlokalen

Festlokaler har dessvärre en förmåga att bli smutsiga efter en lång festnatt, av förklarliga skäl. Det är inte speciellt kul att som brudpar komma tillbaka dagen efter festen och börja med att städa upp den. Även gäster ni haft på eran bröllopsfest kommer troligtvis vara ganska trötta, så det är ganska skönt att leja bort städningen av bröllopslokalen till en städfirma. ibland är även detta något som uthyraren av festlokalen, festvåningen & bygdegården i Hörby kan erbjuda mot betalning. Enligt oss är detta värt var enda en krona, för det är inte värt det att gå upp tidigt som fasen på morgonen och börja med att städa upp efter en bröllopsfest eller firmafest.